Jubileumconcert 80 jaar Toonkunst

MUZIKAAL “SUCCESVERHAAL” JUBILEREND KOOR TOONKUNST ALMELO

Jubileumconcert Toonkunst Almelo. Vrijdagavond 25 november 2016. Grote kerk Almelo.

Koor: Toonkunst Almelo.
Orkest: Orkest van het Oosten.
Margreet Rietveld, sopraan.
Anouk Snellink, sopraan.
Melanie Brilman, alt.
Mattijs Hoogendijk, tenor.
Daniël Herman Mostert, bas.
Dirigent:Arno Vree.

Werken:
Gloria , Vivaldi.
Dixit Dominis en The Anthem on the Peace, Händel.
Welcome to all the pleasures, Purcell.

Toonkunst Almelo bestaat 80 jaar. Het koor stelt zich ten doel “de toonkunst en zangkunst te bevorderen”. Uit het repertoire dat opgebouwd is, blijkt dat wel. De grote beroemde werken van Bach, Händel werden uitgevoerd met daarnaast o.a. de composities van Vaughan Williams, Rutter, Ramirez en Pergolesi. Bij dit jubileumconcert werd de doelstelling ook ten volle gehaald. Vier werken uit de barok stonden op het programma die een artistieke staalkaart lieten horen van het goed zingende koor. De openingscompositie van Purcell, uiteraard een ode, zijn handelsmerk, werd subtiel en dansant gepresenteerd. Deze ode voor St. Celia’s day, vormde een prima gekozen opmaat voor het gehele concert. Solisten en koor wisselden elkaar af vanuit een heel natuurlijke nog wat ingehouden zanghouding. Het Orkest van het Oosten manifesteerde zich hier als een fijnzinnig kamerorkest. Tenor Mattijs Hoogendijks soepele stem en zeggingskracht pasten wonderwel bij deze muziek. Bas Daniel Hermán Mostert soleerde behendig en warm van toon “Lift up your voices”. Dat dirigent Arno Vree voor Toonkunst de muzikale lat hoog legt, blijkt wel uit de keuze voor het Dixit Dominus van Händel. Een werk vol muzikale tegenstellingen voor soli, orkest en vooral koor. Flitsend opende het orkest en Toonkunst anticipeerde volledig. Inzetten buitelden intens over elkaar heen. Sopranen en tenoren behielden zuiver en strak de lange muzikale lijnen waarom heen bassen en alten figureerden. Met daartussen door de solisten zoals de zeer overtuigende alt Melanie Brilman. Daar is dan ineens het wonderschone, intieme “De torrente in via bibet”. Een lichte instrumentale begeleiding en dan de twee wonderschone sopranen, licht en helder tot in de hoogste regionen. Hier vloeiden de mannen van Toonkunst eenstemmig en loepzuiver in deze ijle compositie. Dat Vivaldi voor zijn eigen plezier componeerde klonk voluit in het Gloria. Het werkte waarschijnlijk aanstekelijk op het koor. Deze uitvoering was groots van koorklank en koorbalans. Voor het talloze publiek was het een feest der herkenning en dan is het bij een jubileumconcert een muzikaal feest als alles op zijn plaats valt. Het Orkest van het Oosten was versterkt met koper-, houtblazers en pauken en stimuleerde optimaal. “Laudamus te”, een duet voor de sopranen Anouk Snellink en Margriet Rietveld werd een muzikale parel bij dit feestconcert. “Anthem on the Peace” van Händel gaf de bekende “Messiah-fragmenten” weer. Ook daar voelde Toonkunst zich hoorbaar thuis. Organist Henk Linker speelde de continuo-partijen lichtvoetig en de tutti-gedeelten adequaat en strak. Dirigent Arno Vree pikte kleine oneffenheden moeiteloos op en stuurde het alerte koor met overwicht aan. Inderdaad “tidings of salvation”. Lastig dat de solisten geen vaste plek hadden maar gelukkig leed de kwaliteit er niet onder. Dit zeer geslaagde jubileumconcert werd terecht afgesloten met een groots “Glory and power and honour to God”. Uiteraard ook “honour” voor Toonkunst Almelo.

Jos Keijzer
Muziek en CO vocaal