MUZIKAAL DOORVOELDE MESSIAH DOOR TOONKUNST ALMELO
Messiah , an Oratoria.
Georg Friedrich Händel
Zaterdagavond 29 november 2014
Grote Kerk Almelo
Koor: Toonkunst Almelo
Orkest: Van Wassenaer Consort
Clara de Vries, sopraan
Leandro Marziotte, countertenor
Daniӫl van Kessel, tenor
Daniӫl Herman Mostert, bariton
Dirigent: Arno Vree
De beroemde Messiah van Händel is in alle opzichten een bijzonder werk. Händel was destijds bij het grote publiek bekend door zijn opera’s. Pas op zijn vijftigste begon hij aan zijn bijbelse oratoria. Ook wel ingegeven door een aantal Italiaanse opera’s die het publiek niet welgevallig waren. Financieel moest er wat gebeuren. Het libretto van Charles Jennens bracht uitkomst. Losse en korte teksten uit het Oude en Nieuwe testament gericht op de Bijbelse Messias. De Messiah is een anthem-oratorium, psalmteksten, de lofprijzing maar zonder handeling. Bijkomend voordeel voor Händel was de uitnodiging om naar Dublin te komen voor een aantal liefdadigheidsconcerten. Händel had 24 dagen nodig om het werk te schrijven. De eerste uitvoering was op 13 april 1742 .Een groot succes. De meeste oratoria waren voor theaters geschreven maar Messiah is het enige “sacred” oratorium dat de componist in een gewijd gebouw uitvoerde. Vijf solisten , ongeveer twintig koorleden en een orkest bestaande uit strijkers , pauken en een enkel solo instrument , de trompet. Hobo’s en fagotten werden pas later toegevoegd voor de uitvoering in Londen, De strijkers werden verdubbeld. Händel heeft al werkend vele herzieningen toegepast , soms om artistieke redenen , andere zangsolisten of andere omstandigheden. De eerste Dublin versie is daarmee nooit meer herhaald. Rond 1750 werd Messiah een traditie in Engeland. Händel sloot dicht tegen Pasen het jaarlijkse seizoen er mee af.
Dit grootste werk werd door Toonkunst Almelo met veel passie en muzikaal inlevingsvermogen uitgevoerd. Dirigent Arno Vree wist vanuit een heldere en duidelijke directie zijn visie over te brengen aan koor , solisten en orkest. Dansant , transparant en gloedvol opbouwend waar nodig. In dit tweeӫnhalf durende koorwerk wist Toonkunst de muzikale boog goed gespannen te houden. In de tutti gedeelten manifesteerde dit koor zich in een grootse harmonieuze koorklank. Tot de laatste koorgedeelten toe bleef de “Drive “ gehandhaafd. Zoals in “Since by man came death” waar loepzuiver a capella werd ingezet. Ook in het “Amen “ diezelfde overtuiging die op het talrijke publiek oversloeg. Toonkunst beschikt over gevarieerde stemgroepen. De sopranen zijn excellent en voorzien het geheel van glasheldere boventonen. Met name de tenoren hebben hun handen vol om het muzikaal bij te benen. Alle koorgroepen kennen hun partij en bij Händel zijn echter de frases zo gecomponeerd dat elke koorgroep een gelijkwaardige koorklank dienst te hebben. Toch is het een grote prestatie die dit koor leverde. De solisten pasten wonderwel in het muzikale plaatje van de dirigent Arno Vree. De countertenor was met bijzonder timbre virtuoos vooral in het hoge register en de behendigheid in recitatieven en aria’s. Een ongekende schoonheid in klank en vertolking. Diezelfde aanpak klonk bij de bariton en sopraan. De tekst en de muzikale bedoelingen kwamen tot leven. De tenor schilderde fenomenaal de aria “Thou shall break them with a rod”. De trompetsolo in “ Trumpet shall sound” klonk perfect en goed ingevoerd in de orkestklank .Beter als in het begin waar het sterk overheersend was. Het Wassenaer Consort harmonieerde voortreffelijk in de continuo begeleiding , liet een innige kamerorkestklank horen en een brede actieve briljante koorbegeleiding . Even een kleine afwezigheid van het orkest bij de inzet van het “Hallelujah” maar dirigent Vree liet het koor op voortreffelijke wijze horen waar het voor gekomen was. Gepassioneerd zingen .
Jos Keijzer
Muziek en Co
Vocaal.